Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki

Moduł I Obszar E – pomoc w kontynuowaniu rehabilitacji w formie wentylacji domowej

Utworzono dnia 25.10.2024

Moduł I Obszar E – pomoc w kontynuowaniu rehabilitacji w formie wentylacji domowej.

Do którego programu złożyć wniosek o dodatek do energii elektrycznej?

Do programu „Aktywny samorząd”, w którym wprowadzone zostało nowe zadanie - pomocy w kontynuowaniu rehabilitacji w formie wentylacji domowej (Obszar E).

Kto może uzyskać środki na dofinansowanie energii elektrycznej?

Osoba posiadająca stopień niepełnosprawności (w przypadku osób do 16 roku życia - orzeczenie o niepełnosprawności), która korzysta z koncentratora tlenu lub respiratora w ramach świadczenia udzielanego przez ośrodek domowego leczenia tlenem lub ośrodek wentylacji domowej. tj. pod opieką zespołu długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie lub pod opieką poradni/ośrodka/ zespołu domowego leczenia tlenem.

Kto jest Wnioskodawcą, kto może złożyć wniosek?

Wniosek możesz złożyć:

  • we własnym imieniu – gdy jesteś pełnoletni i masz zdolność do czynności prawnych,
  • w imieniu i na rzecz osoby niepełnoletniej – gdy jesteś rodzicem lub opiekunem prawnym tej osoby,
  • w imieniu i na rzecz osoby pełnoletniej nie posiadającej zdolności do czynności prawnych – gdy jesteś opiekunem prawnym tej osoby,
  • w imieniu osoby udzielającej Ci pełnomocnictwa (notarialnego lub w zwykłej formie pisemnej – wzór takiego pełnomocnictwa znajdziesz pod adresem: Pełnomocnictwa w SOW w zwykłej formie pisemnej - portal informacyjny SOW (pfron.org.pl)).

Gdzie złożyć wniosek?

W Systemie Obsługi Wsparcia finansowanego ze środków PFRON (SOW): https://sow.pfron.org.pl/ 

W systemie  SOW znajdziesz różne  formy pomocy przy wypełnieniu wniosku: pomoc kontekstową, bezpłatną infolinię, mobilnego asystenta, możliwość wykorzystywania wprowadzonych danych w przyszłości – w trakcie aplikowania o kolejne wsparcie itd.

W przypadku pytań dotyczących korzystania z systemu SOW, zapraszamy do kontaktu telefonicznego i mailowego: 

  • bezpłatna Infolinia dostępna w dni robocze w godzinach 9.00 – 17.00
    numer 800 889 777 lub 
  • sow@pfron.org.pl  

W jakim terminie złożyć wniosek?

Od dnia 28 października 2024 r. do dnia 30 listopada 2024 r.

 

Jaki jest przedmiot pomocy?

Jest to dodatek na pokrycie kosztów opłaty za energię elektryczną w formie refundacji  kosztów energii elektrycznej, związanych ze zwiększonym jej zużyciem w związku ze stałym, intensywnym korzystaniem z koncentratora tlenu lub respiratora.

Jaka jest wysokość pomocy?

100 zł miesięcznie.
Możemy zrefundować koszty poniesione od dnia 1 lipca 2024 r.
Okres objęty refundacją kosztów opłaty za energię nie może być dłuższy niż 6 miesięcy (600 zł) i krótszy niż 3 miesiące (300 zł).

Przykładowo:

  • jeśli złożysz wniosek w październiku 2024 r., to może on obejmować dodatek za miesiące: lipiec-wrzesień (3 miesiące – 300 zł),
  • jeśli złożysz wniosek w listopadzie 2024 r., to może on obejmować dodatek za miesiące: lipiec-październik (4 miesiące – 400 zł),
  • jeśli wniosek złożysz np. w styczniu 2025 r., to może on obejmować dodatek za miesiące: lipiec-grudzień (6 miesięcy – 600 zł),
  • jeśli wniosek złożysz np. w marcu 2025 r., to może on obejmować dodatek za miesiące: wrzesień-luty (6 miesięcy – 600 zł).

Jak często można składać wniosek?

Można złożyć wniosek o dodatek za każdy miniony miesiąc. Pierwszy miesiąc, za który można przyznać dodatek, to lipiec 2024 r. Przysługuje tylko jeden dodatek za każdy miesiąc w roku.

Wpisane raz do systemu SOW dane wykorzystasz w kolejnym wniosku!

Przygotuj skan lub kopię swojego orzeczenia o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności. Potrzebne będzie również zaświadczenie potwierdzające, że korzystasz z respiratora lub koncentratora tlenu (lub z obu urządzeń).

Wniosek musi być przez Ciebie podpisany!

  • z użyciem podpisu elektronicznego,
  • za pomocą profilu zaufanego/tymczasowego profilu zaufanego,
  • możesz też wypełnić wniosek w systemie SOW, wydrukować go i podpisać oraz przekazać go w wersji papierowej do Realizatora programu.

Pamiętaj, że rozpatrywany jest tylko kompletny wniosek – tzn. zawierający wszystkie wymagane dane i załączniki.

Sprawdź zaświadczenie potwierdzające korzystanie z respiratora lub koncentratora tlenu!  

Pamiętaj, że to podstawa do wypłaty dodatku w ramach Twojego wniosku. Sprawdź, czy wypełnione zaświadczenie zawiera wszystkie dane i czy zostało poprawnie podpisane.

Zaświadczenie może być:

  • podpisane (wraz z pieczątką imienną) przez lekarza lub lekarza specjalistę lub fizjoterapeutę lub pielęgniarkę z zespołu realizującego świadczenie długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie lub pod opieką poradni/ośrodka/ zespołu domowego leczenia tlenem,

lub

  • opieczętowane przez świadczeniodawcę (placówkę medyczną, która realizuje dla Ciebie opiekę domową) i podpisane przez osobę upoważnioną przez tę placówkę.

Poniżej jest wzór tego zaświadczenia. Jeśli będzie wypełniony elektronicznie, to pobierz go w formacie pdf. Jeśli jest wypełniane elektronicznie, to może być również podpisane elektronicznie.

Nie zapomnij, aby we wniosku:

  • wpisać prawidłowy numer PESEL - przed wypłatą środków każdorazowo go sprawdzamy; jeśli będzie nieprawidłowy pieniądze (dodatek) nie będzie przekazany,
  • wpisać nazwę i numer rachunku bankowego, na który mamy przekazać dodatek,
  • złożyć wszystkie wymagane oświadczenia poprzez kliknięcie odpowiedniego pola w systemie SOW, tj.:
    • o uzyskaniu pozytywnej kwalifikacji do leczenia z wykorzystaniem koncentratora tlenu lub respiratora, która to kwalifikacja odbywa się w szpitalu lub w ośrodku domowego leczenia tlenem,
    • o użytkowaniu urządzenia w okresie, za który ubiegasz się o dodatek,
    • o zgodności ze stanem faktycznym informacji i danych zawartych w złożonych w oświadczeniach i zaświadczeniach, bądź innych dokumentach stanowiących podstawę przyznania dodatku,
    • o wyrażeniu zgody na weryfikację zgodności ze stanem faktycznym złożonych oświadczeń lub na oględziny urządzenia w miejscu zamieszkania lub z wykorzystaniem instrumentów kontroli pozwalających na uzyskiwanie informacji na odległość (w kontaktach telefonicznych lub on-line),
    • o przyjęciu do wiadomości i stosowania, że złożenie we wniosku oświadczenia lub zaświadczenia niezgodnego ze stanem faktycznym eliminuje wniosek z dalszego rozpatrywania, a ujawnienie w toku kontroli niezgodności ze stanem faktycznym danych zawartych w dokumentach, stanowiących podstawę przyznania dodatku skutkuje koniecznością zwrotu wypłaconego dodatku i naliczonych odsetek w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych – w terminie wskazanym w pisemnej informacji o konieczności zwrotu zakwestionowanej kwoty (wezwanie do zapłaty),
    • o przyjęciu do wiadomości i stosowania, że w przypadku konieczności zwrotu wypłaconego dodatku, odsetek nie nalicza się jedynie w przypadku, gdy wystąpienie okoliczności powodujących obowiązek zwrotu środków było niezależne od wnioskodawcy,
    • o zobowiązaniu się do zwrotu wypłaconego dodatku i naliczonych odsetek w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych w terminie wskazanym w wezwaniu do zapłaty, w przypadku stwierdzenia przez realizatora programu lub PFRON w toku kontroli niezgodności ze stanem faktycznym danych zawartych w dokumentach, stanowiących podstawę przyznania dodatku.

 

 

Nie musisz:

  • być wskazany jako bezpośredni płatnik rachunku za energię elektryczną – wiemy, że gospodarstwo domowe opiera się na wspólnocie praw i obowiązków jego członków,
  • gromadzić dla nas rachunków potwierdzających wnoszenie opłat za energię elektryczną – wiemy, że potwierdzenie korzystania z koncentratora tlenu lub respiratora oznacza, że takie koszty są rzeczywiste,
  • czekać na zawarcie umowy – dodatek zostanie przekazany na podstawie Twojego wniosku.

Co po złożeniu wniosku?

  • Czekaj na informację w systemie SOW, czy wniosek został przyjęty do realizacji.
  • Jeśli tak, to wkrótce otrzymasz przyznany dodatek na rachunek bankowy wskazany we wniosku.